Kalvolan Metsästysseura ry:n perustava kokous pidetiin 6.8.1898 ja ensimmäiset säännöt vahvistettiin Suomen Senaatissa 24.11.1898. Alkuperäinen nimi oli Iittalan Metsästysseura, Iittala Jaktförening. Seuran perustajat edustivat neljää eri kansalaisuutta: Claes Nodstedt (ruotsalainen lasitehtaanjohtaja), Constantin Bernhard (sveitsiläinen meijerin pitäjä), Wilhelm Piminoff (venäläinen kauppias) ja Salomon Marjanen (suomalainen rautateiden ratamestari).

Perustavassa kokouksessa olivat paikalla edellä mainittujen lisäksi veljekset Arvid ja Rikhardt Stenvik, maanviljelijä ja maanmittari, ruotsalaiset lasimestarit Carl Johan Lindberg, Johan Blom, Alfred Gustafsson, Arvid Tejler, Karl Lamberg ja suomalainen Vihtori Löflund.

Kalvola oli jo tuolloin kansainvälinen paikka. Tampere-Hämeenlinna rautatie kulki pitäjän halki ja Iittalan lasitehdas antoi paikkakunnalle oman leimansa.

Alusta lähtien on sovittu metsästysajoista, mitä metsästetään ja kuinka paljon. Metsästyskoiria on käytetty jahdeissa koko ajan. Pyyntiraudat ja ansat vaihtuivat vähitellen haulikoihin ja luotiaseisiin. Saalistilastoa piti seuran sihteeri, jolle oli velvollisuus ilmoittaa ammutun riistan määrät.

Tarkkoja riistalaukauksia varten tarvittiin harjoitusta ja vuonna 1911 päätettiin rakentaa ampumarata ja ampumapaviljonki. Tuolloin ammuttiin pääsääntöisesti sunnuntaisin, kirkonmenojen jälkeen.

Kalvolan Metsästysseuran vaakunan (logon) on suunnitellut graafikko ja valokuvaaja Heikki Hirvenjousi. Vaakunassa on hopeisessa kentässä punaiset ilveksen tassu ja kynnet, saatteena lakiossa punainen sahalaitakuvio. Vaakunaselitys: Saaliseläimen verestä punaiseksi värjäytynty ilveksen käpälä, jonka yläpuolella on viisi kynnen viiltoa.